Kalenie v obyčajnej dielni

Kalenie v obyčajnej dielni

Poslaťod Vasko » 17 Nov 2011 18:08

Kalenie je pravdepodobne jeden z rozhodujúcich faktorov ktorý určuje budúce vlastnosti vlastnosti čepele.
Preto si myslím že táto téma ma mať samostatný priestor.
lepšie ohnutý ako zlomený..
Obrázok užívateľa
Vasko
 
Príspevky: 839
Registrovaný: 17 Nov 2011 17:55
Bydlisko: Košice

Share On:

Zdielaj na Facebook Facebook Zdielaj na Twitter Twitter Zdielaj na Digg Digg

Re: Kalenie v obyčajnej dielni

Poslaťod Vasko » 17 Nov 2011 18:18

Začíname s tým, že si zoberieme nejaký materiál na prekovanie.
Už pri kovaní môžeme odhadnúť o aký materiál sa jedná, pri kovaní na nízkych teplotách ( tmavočervena farba), kedy dokončujeme povrch výkovku. Oceľ s vysokým obsahom uhlíka sa správa na kovadline oveľa nepoddajnejšie (pri nízkej teplote),tuhšie, ako oceľ s nízkym obsahom uhlíka.
lepšie ohnutý ako zlomený..
Obrázok užívateľa
Vasko
 
Príspevky: 839
Registrovaný: 17 Nov 2011 17:55
Bydlisko: Košice

Re: Kalenie v obyčajnej dielni

Poslaťod Vasko » 17 Nov 2011 20:36

Trocha to zjednoduším:
Následuje ohrev a šup do vody. Nie celý výkovok, ale len časť, ktorú chcem mať kalenú, podržím niekoľko sekúnd, 4-5s, vyberiem a odskúšam pilníkom, sledujem hlavne zvuk ak tvrdosť vysoká, tak počuť vysoký zvonivý zvuk, ak je tvrdosť nízka tak je zvuk dutý a je potrebné zopakovať kalenie.
Ak je teda tvrdosť vysoká, tak očistím kalenú plochu a sledujem postup popúšťacích teplôt, biela žlta atď končí to tmavo fialovou.
Pri každej popúšťacej teplote ale počas postupu si šúcham po celej kalenej ploche a sledujem hlavne zvuk.
Ten mi signalizuje tvrdosť, celý proces stopnem opätovným ponorom do vody a je zakalené.
Musím ale povedať, že je to osvedčený dedinský postup, ale čo treba to zakalí.
lepšie ohnutý ako zlomený..
Obrázok užívateľa
Vasko
 
Príspevky: 839
Registrovaný: 17 Nov 2011 17:55
Bydlisko: Košice

Re: Kalenie v obyčajnej dielni

Poslaťod macakv » 18 Nov 2011 16:14

No a ak pri viacnásobnom ohreve vypáliš uhlík z materialu,tak to nezakalí ani kristus so svatým Petrom. :lol:
Nič nieje nemožné.
macakv
 
Príspevky: 314
Registrovaný: 25 Okt 2011 05:16
Bydlisko: Jesenské

Re: Kalenie v obyčajnej dielni

Poslaťod Vasko » 18 Nov 2011 18:46

V príspevku ide o súvislosť medzi popúšťacou teplotou, ktorú sleduješ vizuálne a tvrdosťou ktorú dosiahneš pri kalení,
Je tu niekoľko veci, ktoré nevieš presne:
1/ aký material spracuvávaš
2/ teploty len odhaduješ nepresne
3/ nevieš akú tvrdosť si dosiahol pri 1 kalení
preto farby popúšťania ti veľmi nepomôžu ak nevieš akú tvrdosť si dosial pri kalení, tvrdosť ti napovie zvuk stredne hrubého mierne opracovaného pilníka, ktorým zaberáš po kalenom povrchu. 8-) Ak vypáliš uhlik, tak maš smolu, ale to by si sa musel veľmi snažiť, pri kovaní čepele, sekery alebo nejakého nástroja ho nespotrebuješ toľko, aby nedalo zakaliť :roll:
lepšie ohnutý ako zlomený..
Obrázok užívateľa
Vasko
 
Príspevky: 839
Registrovaný: 17 Nov 2011 17:55
Bydlisko: Košice

Re: Kalenie v obyčajnej dielni

Poslaťod Vindex » 19 Nov 2011 19:26

Ešte treba povedať že nie všetko sa dá dobre kaliť vo vode, napríklad listové pero. S tým treba do oleja inak hrozí že to rupne.
A kovanie z úplne neznámej ocele by som neriskoval, zvlášť keď sa dá nejaké to listové pero alebo ložisko zohnať na každom rohu a skoro zadarmo.
Vindex
 
Príspevky: 126
Registrovaný: 26 Okt 2011 14:57
Bydlisko: okr. Žilina

Re: Kalenie v obyčajnej dielni

Poslaťod Vasko » 19 Nov 2011 22:57

O tom niet pochýb, že nie všetko môžeš kaliť vo vode.
Musím sa vrátiť k pointe príspevku, a to je postup popúšťacích teplôt, vidíme ich vo farbách, biela-žlta-sv.modra........-tm.fialová a tvrdosti ktorú dosiahneš pri ponore a následne popúšťaš na farbu, tvrdosť určuješ podľa zvuku pilníka. Ak sa rozhodneš že to je to čo potrebuješ, tak popúšťaciu teplotu stopneš schladením.
Samozrejme, že to chce cvik.
Veľa vecí som pochopil na forách, tak som prispel aj ja troškou zo svojích skúseností, lebo sa mi zdá, ža tento postup je vhodný do primitívnych podmienok ako stvorený.
lepšie ohnutý ako zlomený..
Obrázok užívateľa
Vasko
 
Príspevky: 839
Registrovaný: 17 Nov 2011 17:55
Bydlisko: Košice

Re: Kalenie v obyčajnej dielni

Poslaťod rasto » 20 Nov 2011 10:26

ahoj a este by som rad doplnil že ani ložisko by som neradil kalit do vody,hrozi popraskanie čepele a škoda prace :D
rasto
 
Príspevky: 83
Registrovaný: 20 Okt 2011 14:28
Bydlisko: Bratislava

Re: Kalenie v obyčajnej dielni

Poslaťod Vasko » 20 Nov 2011 11:15

Ku každému materiálu, treba zvoliť vhodnú kaliace prostredie.
Aj obyčajna sekera mi môže chytiť trhlinu ak ju zohrejem na vyššiu teplotu (tm-sv..žltá) ponorím ju hlboko do vody a nechám ju vychladiť.
Bude minimálne prekalená a pri tvrdšom dreve alebo kameni uletí niektorý rožok.
O čepeli ani nehovorím.
;)
lepšie ohnutý ako zlomený..
Obrázok užívateľa
Vasko
 
Príspevky: 839
Registrovaný: 17 Nov 2011 17:55
Bydlisko: Košice

Re: Kalenie v obyčajnej dielni

Poslaťod Vasko » 20 Nov 2011 11:18

rasto píše:ahoj a este by som rad doplnil že ani ložisko by som neradil kalit do vody,hrozi popraskanie čepele a škoda prace :D

Japonca som ešte nevidel kaliť do prepáleného oleja.............. :lol: :lol: :lol:
lepšie ohnutý ako zlomený..
Obrázok užívateľa
Vasko
 
Príspevky: 839
Registrovaný: 17 Nov 2011 17:55
Bydlisko: Košice

Ďalší

Späť na Kalenie

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť

cron