Kalenie v obyčajnej dielni

Re: Kalenie v obyčajnej dielni

Poslaťod sheriff » 05 Feb 2019 20:05

Zdravím Padre,
ja som K720 kupoval asi 2x - vždy v hrúbke 3 mm a kalil som parciálne (chrbát noža som nechal na vzduchu vychladnút, a čepeľou som v oleji hýbal dopredu-dozadu aby vychladla rýchlejšie.) Z podmienok ktoré mohli ovplyvniť výsledky by som spomenul že ja robím nože s jednostranným výbrusom.

Kalenie som robil ako ty, to znamená na magnet, ale vtedy ešte do starého hydraulického oleja - nie slnečnicového. Jeho viskozita je vyššia aj keď sa zahreje. Po zakalení som nôž držal v oleji pomerne dlho, až mal teplotu oleja (možno 70-80 stupňov ?) Potom normálne do trúby na hodinku, niekedy dve - teplotu som menil podľa účelu noža - na malé som dával asi 200C, na väčšie 250C. Nikdy som nerobil také veci ako stúpanie na nôž a podobne, ale nôž som poriadne poohýbal na doske. V jednom prípade mi uletela špička, ale pri popúšťaní K720 na 200C je to očakávané. Veľký nôž popúšťaný na 250C v dvoch hodinových cykloch bez problémov drží.

Sú tu väčší borci na kalenie a popúšťanie ako ja, ale ak to prasklo tak skús iný olej. Druhá možnosť je lepšie si ustrážiť teplotu kalenia, ak to robíš počas dňa tak to ľahko prepískneš. Alebo zvýšiť teplotu popúšťania - ak ti trúba nedá viac ako 250 tak skús dodatočne pri ohnisku, ja som to občas robil aj na plynovke - čepeľ slámovo žltá a chrbát až modrá/fialová. To je také neodborné, nevedecké popúšťanie ale teoreticky by to malo zvýšiť húževnatosť ocele.

Škoda čepelí, ale to samozrejme patrí k remeslu crazy
The 80's called, they want their fade back.
Instagram profil
sheriff
 
Príspevky: 164
Registrovaný: 21 Okt 2015 13:00

Share On:

Zdielaj na Facebook Facebook Zdielaj na Twitter Twitter Zdielaj na Digg Digg

Re: Kalenie v obyčajnej dielni

Poslaťod Vasko » 05 Feb 2019 21:07

Pravdepodobne kalené na vyššiu tvrdosť.
Môj postup je zhruba takýto:
Olej tak isto prihrievam na okolo 35°C, Čepeľ nedochladzujem úplne, ale vyberám ešte horúcu z oleja, pekne sa z nej ešte dymí, potom robím skúšku pilníkom hneď po kalení, ak náhodou preženiem kalenie, príliš tvrdé, pilník vôbec neberie, vydáva tvrdý ,,zvonivý" zvuk, a čepeľ je pomerne sivá na kalení, tak trocha prihrejem chrbát čepele na vyhňou, tu pozor na špičku.
Potom skúška sekom do konštrukčnej ocele.
Popúšťam okolo 150-180°C (stará rúra) 1x jednu hodinu.
Popúšťanie sa snažím robiť ešte pred prvou žltou farbou. Vryp do skla robím aj pri popúšťaní, vidím ako mi klesá tvrdosť, podľa toho niekedy upravím teplotu.
Tak ako vraví sheriff, začni od kaliacej teploty, v dielni musí byť prítmie, ja zastieľam aj okno, a vypínam svetlo. Na farbu kalenia sa musíš zastrieľať. ( u mňa svetlooražová, ak je viacej žltej, tak sekundu dve počkám a potom ponorím).
Veľ zdaru.
lepšie ohnutý ako zlomený..
Obrázok užívateľa
Vasko
 
Príspevky: 844
Registrovaný: 17 Nov 2011 17:55
Bydlisko: Košice

Predchádzajúci

Späť na Kalenie

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 2 hostia